Kubur Bukanlah Tempat untuk menebus rasa bersalah

Pengajaran ini khas juga untuk kawan2, suami isteri, adik beradik, sanak saudara malah ibubapa.

Abah berwasiat supaya kubur abah dan mak jangan dijadikan mangsa “penebus rasa bersalah” anak-anak.

Maksudnya begini:

Semasa ibu dan bapa masih hidup, anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka atas pelbagai alasan (sila rujuk kitab-kitab muktabar tentang tanggungjawab anak terhadap ibubapa) – alasan sibuk dengan urusan dunia yang tak akan habis sampai bila-bila, sibuk dengan urusan anak, isteri/suami masing-masing, sibuk dengan itu dan ini, hingga lah “tiba-tiba” salah seorang atau kedua-dua ibubapa mereka diperintah Allah untuk kembali kepadaNya…..

(sebenarnya tak ade kematian yang mengejut atau tiba-tiba – setiap kematian itu telah dirancang Allah lama sebelum manusia itu dijadikanNya…. “tiba-tiba” itu hanya “tuduhan” manusia kerana bukankah kita rasa seronok hidup! Malahan pujangga dengan angkuhnya mendeklamasikan “aku mahu hidup 1,000 tahun lagi!)…

Dalam kesedihan kerana kematian mereka, timbul lah rasa bersalah si anak kerana telah mengabaikan mereka semasa hayat, maka dilakukanlah perkara-perkara seperti berikut:

1. upah orang bacakan Al Quran 40 hari, 40 malam (anak tidak pulak membacanya kerana maklum lah sibuk belaka….)

2. upah orang bina kubur yang tercantik dan terhebat (“mak/abah memang patut diberi penghargaan ini kerana jasa mereka kepada aku”…)

3. tabur berbagai-bagai bunga atas kubur (“aku sayangkan mak/abah”… walhal semasa hidup mereka, sekuntum bunga pun tidak pernah dihadiahkan!)

4. cetak kitab Yaasin (siap tulis kat kulit depan “sempena kematian ibu/bapaku tersayang….”) dan edarkan kepada masjid – macamlah surau dan masjid tak cukup-cukup kitab Yaasin

5. buat kenduri panggil “orang masjid” bacakan doa tahlil (maklum lah, anak tak sempat mendoakan ibubapanya. lagi pun “doa orang masjid ni lebih berkat”….)

6. buat pelbagai kenduri “hari peringatan ke-3, ke-7, tahun ke-47…..” kematian ibubapa

7. sedekah pisang kat masjid………

8.. buat upah umrah setiap tahun (walhal dulu semasa hayat mereka, langsung “takde bajet nak hantar mak/abah gi umrah”; lagi pun keperluan umrah itu hanya sekali sepanjang hayat sahaja!)

Selepas itu boleh lah si anak tidur lena dan sempat pula membidas adik beradik lain dengan berkata, “aku dah tunaikan tanggungjawab aku pada bapak/mak. Kau tak buat ke?”

Abah panggil semua ini sebagai “sindrom penebus rasa bersalah”– kerana “dulu aku tak buat semua itu, maka sekarang aku dah buat semua ini, jadi aku tak bersalah lagi!”…..

Kalau inilah yang bakal terjadi kepada abah dan mak, maka abah berwasiat di sini, TAK PAYAH LAH anak-anak abah bersusah payah membuat pelbagai justifikasi dengan sindrom penebus rasa bersalah….. memadai lah diselitkan satu ayat yang tak sampai satu nafas nak menyebutnya – “Ya Allah, ampunkan lah ibu bapa ku”. Takde belanja wang ringgit, tak payah cari orang, tak payah susahkan diri.

Sempurnakan solat (wajib untuk penebus diri sendiri masing-masing) dan doa lah meminta apa-apa dari Allah (untuk mendapat penebus diri sendiri masing-masing) dan selitkan lah ayat di atas(sebagai penebus diri sendiri dan untuk keselamatan ibubapa di alam barzah dan alam akhirat).

Abah doakan apa-apa amal jariah yang abah dan mak lakukan dan apa-apa ilmu bermanfaat yang abah dan mak ajarkan kepada sesiapa pun dan diamalkannya – agar semua ini diterima Allah sebagi pelaburan kami di akhirat. Semoga semua anak-anak yang lahir dari sulbi kami menyempurnakan janji-janji mereka kepada Allah untuk menjadi hamba-hambaNya yangberamal soleh. Itu lah 3 harta yang akan mengiringi kami ke kubur dan tinggal kekal menemani kami sehingga kiamat……..

Ambil iktibar dari lampiran di bawah.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam: Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya..”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular di kalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kunoh dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga.

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat
dimurkai Allah subhanahuwata’ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi,

“Tidakkah kamu mahu aku utuskan kamu untuk melakukan perkara yang aku
diutuskan oleh Rasulullah untuk melakukan? Kamu hendaklah meruntuhkan
semua berhala dan meratakan semua kubur yang ditinggikan orang.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)


*thanks to Tutty for reminding us about this*

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s